Fair Trade

Tanken om en rättvis handel har ju på senare år haft ett visst genomslag runt om i världen. Kalmar till exempel är numera Fair Trade City.

För mig är det självklart att försöka verka för rättvisa villkor, speciellt i inköpssammanhang inom det offentliga. Vad är det med oss människor som gör att vi blundar för hur människor i länder långt borta arbetar under fruktansvärt odrägliga förhållanden medan vi kämpar hårt för våra kollektivavtal? Det borde vara självklart för var och en att ställa samma krav för andra som vi gör här åt oss själva.

Hur som helst så har livsmedelsbranschen och även lite på senare tid klädindustrin gjort insatser för att stärka arbetares rättigheter i tredje världen. Det finns mycket kvar att göra men arbetet är i alla fall på gång.

Nu har Fair Trade Center gjort en undersökning på temat inom möbelindustrin. Möbelindustrin har ökat sin import från låglöneländer mycket de senaste 15 åren. Kanske är det därför som de verkar ligga efter i sitt arbete med etiska frågor? Kläder och livsmedel har ju importerats i stora mängder längre än så, tror jag i alla fall.

Av de fem svenska företag som granskats var faktiskt IKEA bäst och det känns bra. Jag brukar känna ett visst obehag när jag handlar på IKEA och det är så billigt. Det brukar betyda dåliga förhållanden för dem som tillverkat grejerna. Nu kan jag döva mitt samvete med att dom i alla fall aktivt verkar jobba med att förbättra för arbetarna i tredje världen.

Det här inlägget postades i Socialt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

