01
Jul
10

Svar till Västervikstidningen

Nu har även Västervikstidning gett sig in i debatten om flumvård.

Så här ser mitt svar till tidningen ut:
Jag vet att många människor finner tröst i tro, den kan vara religiös, andlig, ateistisk eller på en högre makt med mera, och det har jag inget att invända emot. Var och en har rätt till vilken tro han eller hon föredrar så länge det inte skadar någon annan.

Det jag vänder mig emot är något annat. Gudrun skriver på sin blogg i det inlägget som ni hänvisar till ”Lösningen på kvinnornas problem låg inte i att ta sig samman och med hjälp av självövervinnelse ta sig ur sitt missbruk. Deras upprättelse skedde när de tog emot Jesus som sin frälsare.” Att som landstingsråd ha den inställningen till hur man ska hjälpa människor ut ur sitt missbruk är inte bara häpnadsväckande det är skrämmande.

Jag tycker att det är jätteviktigt att som landstingsråd vara lite mer professionell med vilka signaler som man sänder ut. Här säger Gudrun faktiskt att frälsning är lösningen för missbrukare. Det är att slå blå dunster i ögonen på folk och förringa hela det helvete som det ofta är för en missbrukare att ta sig tillbaka till ett vanligt liv. Det tycker jag är väldigt allvarligt.

Jag vill även vara tydlig med att jag inte är ute efter att förringa LP-stiftelsens verksamhet. Om man läser om LP-stiftelsens verksamhet så ser man att den, precis som de flesta behandlingsalternativ inom missbruksvården, använder motiverande samtal, kognitiv beteende terapi och arbetar med att stärka det som är bra hos individen. Verksamheten bygger på en kristen värdegrund och personalen är troende. Det finns inget som säger att frälsning är deras behandlingsmetod, vilket man kan tro när man läser det Gudrun skriver.

Oftast behövs det många olika insatser och ibland kan tro vara en komponent, men frälsning är ingen behandlningsmetod.


0 Responses to “Svar till Västervikstidningen”



  1. Lämna en kommentar

Kommentera

RSS Michael Granstedt

Arkiv


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 304 andra följare

